Isnin, 2 Februari 2009

Nilai Sebuah Kejujuran

-i-

''Kakak, kenapa...saya ini bukan orang baikkah?''

Raut wajahnya muram. Aku cuba untuk tidak memandangnya.

''Kali ini, saya bercakap benar. Dia balik kampung. Hari ini dia tidak datang kerja.''

Pemuda itu cuba memujuk lagi. Namun, aku tetap mengatakan tidak kepadanya. Aku mencadangkan agar dia mencari orang lain. Aku tidak mahu. Aku serik. Kalaupun kali ini dia bercakap benar, aku tidak sanggup untuk memberi peluang itu kepadanya. Aku tidak akan memasukkan barang-barang di tanganku ke dalam trolinya. Sungguhpun agak berat, aku rela mengangkatnya sendiri. Aku tidak akan mengupahnya. Aku harap dia akan menjadikan keenggananku itu sebagai pengajaran baginya. Sebelum ini, aku sudah pernah memberinya peluang. Dia dapat peluang itu dengan cara yang salah. Dia membohongi aku.

Akibatnya, sampai bila-bila pun aku tidak akan memberi peluang kali kedua untuknya. Bukan sahaja dia malah orang lain juga.

Kadang-kadang aku sekadar menguji. Orang yang lulus ujian hanyalah orang yang jujur. Jika dia jujur, aku akan mengupahnya lagi. Menemui orang yang jujur tidak mudah. Aku pernah memuji orang-orang yang kuanggap jujur.

Pernah kukatakan kepada mereka, ''Teruskanlah bersikap baik seperti ini.''

Mengatakan lebih daripada itu, aku tidak mampu kerana aku tidak mahir menggunakan bahasa mereka.

-ii-

Kebiasaannya, aku akan sangat memerlukan khidmat penolak troli setelah selesai membeli telur sesarang dua. Setiap kali juga, aku akan membeli telur dengan penjual yang sama. Dia selalu bersikap ramah, memberi potongan harga dan memilih telur-telur yang segar untukku.

Saat aku sedang tercari-cari, datang seorang penolak troli menghampiriku. Dia tersengih-sengih menampakkan barisan gigi-gigi emasnya. Aku mula risau. Sebenarnya, aku selalu mengelak penolak troli itu. Sebelum ini, dia selalu melambai-lambai ke arahku sambil tersenyum. Kali ini, aku tersepit. Aku memandangnya. Dia tersenyum lagi seperti selalu.

Aku memandang penjual telur di hadapanku. Wanita itu tersenyum. Lalu, aku meminta bantuannya untuk bertanya kepada penolak troli itu berapa upah yang perlu kubayar. Aku juga ingin kepastian sama ada kadar upah yang diminta itu tetap atau tidak.

Ketika wanita penjual telur itu bertanya si penolak troli, aku cuma memerhatikan. Rupa-rupanya si penolak troli itu bisu. Perasaan bersalah mula menerpaku. Menurut wanita si penjual telur, di pasar itu ada dua tiga orang seperti itu. Ada dua tiga orang penolak troli bisu yang boleh dipercayai.

Setelah selesai berbelanja di pasar itu, aku menuju ke teksi yang sedia menungguku. Satu demi satu barang-barang belian dimasukkan ke dalam teksi sehingga habis muatan di dalam troli. Lalu, aku bertanya si penolak troli berapa jumlah perlu kubayar. Dia menunjukkan jari...dua. Jumlah itulah yang ditetapkannya sejak awal lagi. Aku menghulur wang kepadanya. Kebiasaannya, penolak troli yang jujur akan mendapat upah di dalam dua bentuk. Upah yang diminta dan upah yang tidak diminta. Kali ini, aku menemui lagi seorang yang jujur. Si penolak troli bisu yang jujur.

-iii-

Jemur ikan di tepi jalan,
Bila hujan cepat diangkat,
Jujur ikhlas jadi amalan,
Semoga hidup mendapat berkat.



Tiada ulasan: