Khamis, 5 Februari 2009

Bukan Orang Media

Ain kelihatan sedih. Dia sedih mendengar luahan ibu bapanya. Menurut mereka, tidak lama lagi rumah mereka akan dirobohkan. Ain tidak selalu bertemu mereka. Setahun cuma sekali. Ain ingin tahu dengan tepat bila agaknya rumah-rumah di Kampung Sebintang akan diroboh. Malang sekali, ibu bapanya tidak tahu. Ain resah. Ain gusar. Dia tidak betah duduk diam. Diam menunggu. Menunggu begitu terasa menyeksakan.

Dicapainya telefon. Dia menghubungi operator telefon dan meminta nombor yang diperlukannya. Pantas sahaja dia mendail nombor-nombor yang baru diperolehinya sebentar tadi. Dia terpaksa mendail beberapa kali sebelum panggilan dijawab. Akhirnya, di hujung talian kedengaran suara seorang wanita. Orang tempatan.

Ain menceritakan serba sedikit tujuan dia menelefon. Wanita itu memaklumkan bahawa Ain perlu menghubungi Encik Doremi berkenaan perkara yang telah disebutkannya itu. Ketika itu, Encik Doremi tiada di pejabatnya. Dia keluar kerana ada urusan. Ain tanpa berlengah berusaha mendapatkan nombor handphone Encik Doremi daripada wanita itu. Wanita itu agak keberatan. Tetapi, Ain tetap memujuk wanita itu supaya memberikannya nombor handphone Encik Doremi. Wanita itu beralah juga. Itupun setelah Ain memberikan nombor handphonenya sebagai jaminan.

Sejurus itu juga, Ain menghubungi Encik Doremi.

''Assalamu'alaikum, Encik Doremi.''

''Wa'alaikumsalam.''

''Encik Doremi, saya Ain. Saya ada beberapa soalan. Saya harap Encik Doremi tidak keberatan menjawabnya.''

''Err...Cik Ain ni orang mediakah?''

''Tidak. Saya bukan orang media. Saya cuma prihatin tentang nasib ibu dan ayah saya serta orang kampung yang tertanya-tanya tentang nasib mereka yang mendiami kawasan Kampung Sebintang. Encik Doremi tentu arif tentang maksud saya. Tapi, jangan risau sebab segala maklumat yang Encik Doremi dedahkan hanya akan saya kongsi dengan ibu dan ayah saya saja.''

''Apa yang Cik Ain nak tahu?''

''Saya nak tahu...adakah rumah-rumah di kawasan yang berdekatan dengan sungai di Kampung Sebintang ini akan diroboh dalam masa terdekat ni?''

''Tidak. Kawasan yang berhampiran sungai itu tidak terlibat. Cuma kawasan yang berhampiran dengan projek shopping mall sahaja yang terlibat buat masa ni.''

Ain sedikit lega dengan jawapan itu. Bermakna ibu dan ayahnya masih boleh menarik nafas lega.

''Mmm...untuk pengetahuan Cik Ain. Semua rumah di Kampung Sebintang akan diroboh menjelang 2010. Maknanya, pada tahun 2010 tidak akan ada lagi Kampung Sebintang seperti yang ada sekarang ini.''

Berderau darah Ain. Hampir-hampir saja menitis air matanya. Baru juga kegembiraan tergambar di wajahnya. Sekarang kegembiraan itu sudah bertukar rupa. Serta-merta sirna. Pun begitu digagahkannya juga menanyakan soalan berikutnya.

''Encik Doremi, adakah sebarang pampasan akan diberikan kepada penduduk kampung?''

''Tidak. Pihak kami tidak akan memberi sebarang pampasan.''

''Walaupun untuk memindah barang-barang?''

''Ya. Kami tidak memberi sebarang pampasan.''

''Baiklah. Terima kasih, Encik Doremi.''

''Cik Ain...awak bukan orang media, kan?''

''Bukan. Saya bukan orang media. Encik Doremi...tolong sampaikan salam saya kepada isteri Encik Doremi, Daliko. Kami saudara. Saudara jauh.''

Tiada ulasan: