Selasa, 24 Februari 2009

Saya, Tuan

''Sampai sekarang ni, berapa banyak yang dia sudah hutang?''

Tanpa menjawab, Ali menghulur fail di tangannya. Butiran yang diperlukan oleh Tuannya jelas tertera di situ. Tuan memandang Ali. Walaupun ada riak kehairanan di wajahnya melihat gelagat Ali tetapi dia segera mengalihkan pandangan melihat fail yang kini ada di tangannya.

''Saya fikir, elok kita hubungi ahli keluarganya dan tuntut daripada mereka.''

Ali membisu. Entah apa yang difikirkannya ketika itu.

''Kita boleh tuntut daripada keluarganya, bukan begitu?''

Tuan Eric bertanya Ali. Serius. Tiada tanda dia bergurau.

''Walaupun hutangnya tidak banyak, saya fikir lebih baik kita tuntut. Lagipun, kita dibenarkan menuntut hutang daripada keluarga si mati, kan?''

''Betul, Tuan.''

Keesokan pagi, Tuan memanggil Ali ke biliknya.

''Bagus, Ali. Awak berjaya juga kutip hutang daripada keluarganya. Sekarang ni, ekonomi sedang gawat.''

''Saya tidak menghubungi keluarga beliau, Tuan.''

''Kalau begitu, siapa yang langsaikan hutang ini?''

''Err...saya, Tuan.''

Tiada ulasan: