Selasa, 17 Mac 2009

Percaya

Ketika ingin memulakan sesuatu perkara baru dalam hidup kita, tidak jarang di antara kita yang akan merasa betapa kesukaran itu sering saja datang menghimpit. Ketika seseorang itu masih bayi, untuk memulakan langkah pertama, sering kali dorongan dan motivasi yang kuat diberi oleh insan-insan yang berada di sekelilingnya sama ada ibu bapa, saudara serahim, datuk, nenek, ataupun sesiapa juga yang merasa akrab dengannya.

Langkah pertama seorang bayi walaupun sebenarnya tidak mudah kerana langkah itu pertama kali dilakukannya tetapi antara faktor yang ternyata amat membantu ialah faktor motivasi. Sejak awal lagi, itulah yang diperlukan oleh manusia, sejak sekecil-kecil bayi. Dorongan kuat dari luar dirinya yang mampu membuatnya lebih bersemangat untuk memulakan langkah pertama.

Semakin kita menginjak dewasa, tidak ramai di antara kita yang memiliki begitu ramai orang di sisi untuk memberi dorongan sedemikian, lebih-lebih lagi ketika kita amat memerlukannya. Jika ada seorang pun di sisi kita, itu sudah boleh dikira cukup baik sekali.

Tidaklah pula boleh dikatakan jika kita seorang diri maka tidak ada suatu kebaikan apa pun yang akan kita nikmati. Kita tetap ada Allah s.w.t yang sentiasa tidak kurang sedikit pun kasih dan sayangNya terhadap kita, cuma kita yang sering tidak mengerti.

Bertuahlah kalau di antara kita memiliki begitu ramai insan yang sentiasa ada ketika kita susah dan senang. Bertuahlah kita kalau ramai insan yang ada di sekeliling kita bersikap jujur dan ikhlas ketika mendekati kita. Dan, bertuahlah kita seandainya tidak wujud prasangka dan sikap mempercayai itu dapat kita berikan kepada insan yang berhak.

Malangnya, semakin kita menginjak dewasa dan melalui pelbagai pengalaman yang bermacam ragam, ramai di antara kita terlalu dan teramat sukar untuk memberi percaya walau dengan insan yang paling dekat dengan kita sekali pun.

Itulah hakikat yang perlu ditempuhi begitu ramai di kalangan kita, kerana semakin lama kita meniti kehidupan, semakin banyak pula situasi yang membenarkan pilihan kita iaitu tidak mudah memberi percaya. Ada hikmah untuk setiap apa yang berlaku, hanya kita yang tidak mampu melihat dan mentafsirnya dengan yakin. Tetapi, bersediakah kita untuk memegang tanggungjawab andai kita dipilih untuk diberi percaya?

Di sisi kita
Jika ada yang berhak
Menerima percaya
Maka berikanlah
Walaupun hanya sedikit
Walaupun hanya secubit
Berikanlah...
Jika kita yakin dan pasti
Haknya untuk diberi percaya
Memang ada
Berikanlah...
Jika hak untuk memberi percaya itu
Jika yang menggenggam percaya itu
Adalah kita.

Tiada ulasan: