Selasa, 3 Mac 2009

Pak Pandir 2

Sejak kebelakangan ini, Pak Pandir sering terlelap. Matanya sukar sangat berjaga lama. Terlelap walau sekejap, mimpi segera datang bertamu. Mimpi yang bermacam-macam. Sekarang ini, Pipiesemai selalu sahaja datang. Datang dalam mimpinya. Bagi Pak Pandir, isterinya tetap di hati. Tiada dua, tiada tiga. Ada orang lain yang hendak sampai empat. Tetapi, bagi Pak Pandir cukuplah satu. Isteri yang amat dikasihinya. Isteri yang sentiasa ada di sisinya bukan sahaja ketika senang malah ketika susah juga.

Pak Pandir walaupun ada penyakit lupa, dia tetap ingat akan kesetiaan yang dicurah isterinya. Pak Pandir sering menjadi bahan ketawa. Dalam diam, Pak Pandir sering berasa terhina dengan sikap masyarakat desa terhadapnya. Desa yang kecil, yang permai, yang indah pemandangannya. Segala-galanya indah belaka pada pandangan Pak Pandir. Dunia ciptaan Allah amatlah indah. Amatlah luas. Cukup luas untuk semua makhluk ciptaanNya. Pernah suatu ketika, terjadi suatu keadaan yang begitu mencuit hati Pak Pandir.

Keadaan yang membuat Pak Pandir senyum memanjang dan melebar sampai ke telinga. Desa indah permai yang didiami Pak Pandir diberi nama sempena namanya. Desa Pak Pandir. Hairan sungguh Pak Pandir kenapa desa itu diberi nama sempena namanya. Sudahlah sering jadi bahan lawak jenaka, desa itu diberi juga nama sempena namanya. Bukannya Pak Pandir yang meminta begitu. Masyarakat sekeliling yang berkehendakkan begitu. Pak Pandir cuma tersenyum. Menyokong tidak, membantah pun tidak.

Menurut seluruh masyarakat desanya, mereka memilih untuk menamakan desa mereka Desa Pak Pandir kerana Pak Pandir seorang yang baik. Pak Pandir baik dengan semua orang tak kira tua atau muda, lelaki atau perempuan, dan tak mengira pangkat ataupun darjat. Semuanya dilayan sama sahaja. Pak Pandir juga seorang yang setia. Setia kepada isteri. Walaupun ramai perempuan yang tertarik pada Pak Pandir namun Pak Pandir tetap setia kepada isterinya sahaja.

Pak Pandir mengeluh. Teringat lagi mimpinya tentang Pipiesemai. Hairan sungguh dia kenapa perempuan itu datang mengganggu. Perempuan itu sebenarnya milik orang lain. Kenapa dia datang mengganggu dirinya. Bagi Pak Pandir, walaupun yang datang itu puteri kayangan atau puteri raja kerajaan negara mana sekalipun, hatinya tetap pada isterinya. Isteri yang mengerti susah dan senang perjalanan kehidupannya.

Hanya maut yang akan memisahkan mereka. Pun begitu, jauh di sudut hati Pak Pandir, kalaulah dia dihantar ke syurga...biarlah isterinya juga ada di situ. Kasih dan sayangnya tiada dua. Kalaulah Pipiesemai dalam mimpinya benar-benar wujud di alam nyata dan tiba-tiba Pak Pandir berubah hati, mungkin nama desanya juga tidak mustahil akan berubah. Tidak mustahil Desa Pak Pandir berubah menjadi Desa Pipiesemai. Siapa tahu? Tidak mustahil perkara semacam itu boleh berlaku. Mungkin berlaku tanpa Pak Pandir sedari.

'Oh...Tidak! aku tidak akan sekali-kali menduakan isteri. Sungguhpun lelaki boleh beristeri dua, aku adalah lelaki setia yang masih tidak memilih jalan itu. Beristeri satu bukannya satu kesalahan. Aku tidak sehebat Nabi Muhammad s.a.w. Tapi, aku hairan ramai betul manusia mahu menurut sunnah yang ini. Dua pun masih tak cukup, mahu sampai empat. Walhal seorang isteri pun masih tak sempurna didikan agama yang diberi. Ada banyak lagi yang wajib diikut, tapi yang ini juga jadi pilihan. Anak-anak yang sering menjadi mangsa. Isteri yang setia terus berendam airmata.'

Pak Pandir yang tadinya duduk bersandar di langgar rumah, kini duduk menopang dagu. Terus melayan fikirannya yang runsing. Runsing memikirkan Pipiesemai....

Tiada ulasan: