Ahad, 15 Mac 2009

Akademi Fantasia (AF)

Program realiti AF sudah memasuki musim ketujuh rupanya. Saya merasa amat bertuah kerana tidak merindui AF. Mujurlah demam AF itu setakat musim pertama sahaja. Musim pertama itulah saya fikir yang paling panas. Musim pertama yang dijuarai oleh Vince. Bayangkanlah kalau sehingga sekarang saya masih tidak boleh berenggang dengan AF, pasti kerinduan saya akan berganda. Aduh! kalaulah ada peminat fanatik AF membaca entri ini, pastilah ada yang tidak senang. Sengaja saya ingin berkongsi. Tanpa ada niat untuk menyinggung perasaan sesiapa.

Pun begitu, dalam tidak demam mengikuti AF sejak tahun 2004, sekali-sekala mahu juga mengambil tahu. Tambahan pula, ramai orang di sekeliling saya yang sering bercerita tentang AF. Sekadar mengambil tahu. Itu sahaja. Menjadi peminat fanatik terhadap artis tertentu, rasanya saya tidak pernah melaluinya. Bukanlah bermakna saya langsung tidak meminati muzik. Ada juga satu dua lagu yang boleh saya ingati liriknya. Tetapi, cuma lagu-lagu lapan puluhan. Lagu-lagu yang sering berkumandang di radio ketika saya masih hingusan.

Sekarang ini, saya sudah tidak mengikuti dengan tekun rancangan-rancangan yang disiar di televisyen, lebih-lebih lagi ketika berada di tempat orang. Sekali-sekala bertemu keluarga, setelah menanggung rindu sekian lama, kadang-kadang ada juga terasa hati apabila bertali arus rancangan kegemaran diikuti tanpa henti. Akhirnya, saya juga terpaksa memilih untuk menyusun acara sendiri yang secara tidak langsung menyumbang ke arah merenggang hubungan yang sepatutnya dirapatkan setelah lama tidak bersua. Mungkin juga saya yang terlalu mudah terasa. Perkara-perkara sekecil itupun mahu diambil kira. Apalah yang mahu diresahkan, sudah lama hidup berjauhan, kalau mereka sudah terbiasa kenapa pula saya mahu terasa hati.

Segelintir orang ada berkata, melakukan perkara yang kecil-kecil tidak akan mampu menempatkan kita di satu tahap kedudukan yang tinggi. Tinggi di mata masyarakat, fikir saya. Saya tidak menafikannya. Peran saya dalam masyarakat memang tidak kelihatan. Namun, melakukan perkara yang kecil-kecil telah membentuk saya menjadi diri saya seperti hari ini. Orang kecil yang tetap kecil di mata orang besar. Tetapi, saya akan dilihat sebagai orang besar di mata orang yang badannya kecil. Label besar itu sudah sebati dengan saya sejak kecil lagi kerana orang-orang di sekeliling saya sering merasakan diri mereka kecil dan yang besar itu, cepat tertangkap di mata mereka, saya.

Hmm...AF. Dalam tidak demam, saya hampir pasti akan dapat juga rakaman satu dua siaran mingguan atau diari harian program AF itu nanti. Paling tidak, saya juga mungkin berpeluang menontonnya sendiri seandainya saya pulang lebih awal bertemu keluarga pada tahun ini. Ini luahan rindu terhadap AF? Oh! tidak. Ini sekadar kemungkinan yang akan saya depani kelak. Setelah panjang saya berceloteh, belum sekali pun saya menyatakan punca demam AF saya tidak berlanjutan. Sebenarnya, demam saya hilang begitu sahaja kerana ada sesuatu yang lebih besar menuntut perhatian saya dan saya beranggapan bahawa demam seperti itu mengganggu perjalanan hidup saya. Segalanya jadi kelam-kabut. Sentiasa terkejar-kejar. Apabila berada dalam keadaan sedemikian, ada sahaja yang tidak kena. Oleh itu, demam AF yang pernah menimpa saya, tidaklah berpanjangan.

Tiada ulasan: