Isnin, 23 Mac 2009

Karpet Buatan Turki

Aku merasakan seperti sedang berada di situ. Sekarang ini, dapat kuhidu bau yang begitu menusuk dan meloyakan tekakku. Dengan menutup hidung pun, bau itu masih juga dapat ditangkap oleh deria bauku. Ingin saja aku berlari jauh dan sepantas mungkin kerana aku sudah tidak tahan lagi menghadapi keadaan sebusuk dan sehanyir ini. Terik mentari yang membahang, salah satu punca menyebabkan bau itu begitu bebas tanpa mampu disekat-sekat. Berlanggar-langgar sesama sendiri dalam udara dan hidungku jadi sasaran. Tidak cukup dengan menutup hidung, aku juga mengipas-ngipas supaya bau itu segera menjauh dan tidak terus-terusan mengerumuni rongga hidungku. Tetapi, tidak berjaya. Langau-langau yang juga semakin banyak berterbangan dengan bunyi dengungannya yang dapat ditangkap dengan begitu jelas sekali oleh deria pendengaranku. Aku cuba menahan nafas. Tiba-tiba saja mataku terpaku ke arah ulat-ulat kecil yang meliuk-lintuk tidak jauh dari tempat aku berdiri. Begitu banyak. Amat banyak pada pandanganku. Aku seperti dapat mendengar bunyi geselan ulat-ulat itu. Bulu romaku merinding. Tiba-tiba saja aku terjeluak. Sekali, dua kali.

‘’Rina, kenapa dengan engkau ni?’’

Aku tidak dapat berkata apa-apa. Sekali lagi aku terjeluak. Tanpa berlengah lagi, sambil menutup mulut, aku segera mengangkat punggung. Sambil menggeleng-gelengkan kepalaku, aku terus berlari menuju ke bilik air. Sempat. Mujurlah aku tidak mengotori karpet buatan Turki berbunga merah yang indah terhampar di ruang tamu milik sahabatku. Mujurlah aku dapat menerka dengan tepat lokasi bilik air rumah sahabatku yang baru pertama kali kukunjungi.

Ketika berlari tadi, terasa sungguh badanku semakin berat. Langkahku berat. Pertambahan beratku ini pasti tidak mendadak. Cuma aku yang tidak sedar. Selama ini memang aku tidak perasan pun. Setiap hari melihat cermin yang sama sehingga aku tidak dapat mengesan sebarang perubahan. Tidak wujud lagi rupanya kepantasanku berlari seperti sepuluh tahun dahulu, ketika aku sering menjuarai acara lari pecut seratus meter di sekolahku.

Terasa lapang sedikit fikiranku mengimbas kembali kenangan yang telah bertahun-tahun berlalu. Namun dengan tidak semena-mena jantungku tiba-tiba saja berdegup kencang. Aku teringat sahabatku yang masih duduk di ruang tamu sambil menghadap kisah yang telah membuatkan aku berasa loya. Baru aku teringat, aku langsung tidak meminta kebenaran pun untuk menggunakan bilik airnya.

‘Entah apalah yang difikirkan oleh sahabatku ketika ini. Mudah-mudahan dia tidak berfikiran yang bukan-bukan.

Tiada ulasan: