Jumaat, 3 April 2009

Panahan Rasa

Serta-merta matanya berkaca. Kemudian, tangisnya kedengaran. Mula-mula perlahan, dan kemudian meninggi. Anak kecilnya yang sedang bermain-main dengan kereta kecil berwarna biru berhampirannya, kelihatan hairan dan tergamam seketika. Kereta mainannya ditinggalkan dan dia pun menapak sambil bertanya perlahan.

"Kenapa Mama? kenapa Mama menangis? Ada orang sakitkah, siapa?" pertanyaannya bertalu-talu. Mamanya sekadar menggeleng, berkali-kali. Hatinya tersentuh menerima mesej lewat telefon bimbitnya, sebentar tadi. Bukan sayang, tiada sesiapa yang sakit, bisiknya di dalam hati. Dia tidak mampu untuk mengungkapkan sebarang kata. Ngogoinya masih belum hilang lagi.

Ketika ini, tiada siapa tempatnya mengadu. Tiada bahu untuknya menumpahkan air matanya. Tiada tangan yang boleh membantu menyeka air matanya. Dia menghadap komputer kesayangannya. Jari-jemarinya mula mengetik-ngetik, sambil matanya yang masih dibasahi air mata menatap sayu setiap kata yang mula tersusun. Dan di situ dia menumpahkan rasa, yang sedikit, yang ditapis-tapis. Dan tetap juga kurang, tidak sama dengan sejuta rasa yang sedang ditanggungnya. Puisinya, 'Panahan Rasa'...

Saat ini
Aku seolah karam di laut rasa.

Sungguh
kecewa yang kurasa
membuatku sengsara
membuatku lemah dan tidak berdaya.

Panahan rasa akibat
Disalah anggap dan tidak dimengerti
menjalar rakus ke seluruh urat sarafku
merobek-robek tangkai hatiku
merusuh-rusuh jauh di mindaku.

Dan di sini
Aku seolah hilang arah
Sendiri-sendiri tercari-cari
Bagai anak ayam kehilangan ibu.

Ya Allah, ampunilah aku.

Wahai yang tersalah menilaiku
Maafkanlah aku
Derita ini biarkanlah aku tanggung sendiri.

Dia meniti setiap bait. Seolah-olah melimpah dari kolam hatinya. Dia sedar. Ada aksara yang membentuk kata-kata yang tidak manis untuk diteruskan. Tetapi, dia tetap membiarkan. Membiarkan saja perkataan-perkataan yang kedengaran tidak patut, bukan saja di matanya, tetapi juga di hatinya, di mindanya, di bibirnya, dan di telinganya. Dia sekadar memandang, bait demi bait 'Panahan Rasa'.

Tangisnya kian menyurut. Dan derita itu, ingin ditanggungnya sendiri-sendiri. Anak kecilnya didakap, erat....

Tiada ulasan: