Isnin, 16 Disember 2013

Tragedi Banjir

Banjir yang berlaku di negeri-negeri Pantai Timur sudah pun surut. 

Tragedi banjir yang disifatkan luar biasa kali ini telah banyak mengorbankan harta benda penduduk. Sehingga kini, ada segelintir mangsa banjir masih belum dapat melalui kehidupan sebagaimana biasa yakni sebelum tragedi banjir itu berlaku.

Keadaan rumah yang belum bersih sepenuhnya. Banyak harta benda yang rosak teruk terpaksa dibuang. Timbunan sampah luar biasa yang masih tersadai di halaman rumah. Segala almari, katil, tilam, bantal dan pelbagai barangan lagi. 

Paras air naik sehingga mencecah siling rumah, mencecah bahu. Bayangkanlah betapa banyaknya kemusnahan yang berlaku.

Di mata ramai orang, surut banjir surut jugalah masalah. Hakikatnya, masalah mangsa tetap juga belum sahih surut. 

Di daerah Kemaman misalnya, pelbagai pihak mengambil inisiatif membantu mangsa yang terlibat. Ada yang membantu membersihkan rumah. Ada yang memberi sumbangan makanan. Tidak kurang juga yang memberi sumbangan berupa pakaian dan juga barangan keperluan lain. Saya percaya, di tempat-tempat lain pun ada sukarelawan yang tampil memberi bantuan.

Benar, semua bantuan ini tidaklah dapat memenuhi segala keperluan mangsa. Namun demikian, setidak-tidaknya segala sumbangan dan keprihatinan masyarakat dapatlah meringankan sedikit beban mereka. 

Berat mata memandang, berat lagilah bahu yang memikul. Melihat dari jauh pun kita tumpang simpati apatah lagi jikalau kita berpeluang melawat sendiri rumah-rumah mangsa yang terjejas teruk akibat banjir yang melanda. 

Tuding-menuding mencari salah ataupun mengambil kesempatan dalam kesempitan wajarlah dihindari. Bantuan ikhlas itulah yang amat diperlukan sekarang ini. 

Terkini, semua pihak yang terlibat sedang berjaga-jaga dengan kedatangan gelombang kedua yang dijangka akan berlaku dalam masa terdekat ini.

Sama-samalah kita berdoa semoga Allah melindungi kita. 

Tiada ulasan: