Khamis, 5 Disember 2013

Bah

Malam tadi, begitu ramai orang di pasar raya. Tujuan kami asalnya hanya ingin membeli beras. Seperti biasa, menambah bekalan roti. Pertama kali dalam tempoh setahun lebih menetap di sini, bekalan roti hampir licin. Dapatlah juga membeli sedikit bahagian untuk kami sekadar keperluan.

Keadaan ini berpunca daripada kejadian banjir yang mengakibatkan laluan darat ditutup. Apa yang saya tahu, jalan utama di Kemaman masih lagi digenangi air bah.

Menjelang hampir tengah hari tadi, saya mendapat khabar bekalan air terputus di kawasan Kemaman (termasuklah kawasan tempat kami tinggal ini). Bila bekalan air akan kembali pulih, saya tidak mempunyai maklumat tentangnya. Tidak mustahil keadaan ini akan berlangsung dalam tempoh yang agak lama berbanding kebiasaannya.

Benarlah, air paip di dalam rumah ini semakin perlahan alirannya. Tidak deras seperti selalu. 

Air mineral/putih/minuman dalam botol patut dibeli! Ternyata, saya terlewat. Kehabisan bekalan air di pasar raya memang sudah dijangka. Saya mendapat maklumat terus daripada pihak pasar raya bahawa bekalan sebanyak lima ratus karton air botol telah habis pada sebelah pagi tadi. Bekalan baru sebanyak satu kontena dijangka tiba pada hari sabtu ini. Itupun jikalau semua laluan utama sudah dibuka.

Peritnya masih belum terasa. Hanya menyesak dalam fikiran. Jangkaan kemungkinan buruk yang diduga-duga itulah yang mengundang resah di hati.

Apapun, dugaan ini tidaklah seperit mangsa-mangsa banjir yang mengalami kerosakan ataupun kehilangan harta benda. Ataupun yang terpaksa meninggalkan rumah demi menyelamatkan nyawa sendiri dan insan-insan yang dikasihi. Tahun lepas, saya tidak ingat pernah berhadapan dengan situasi ini. Ternyata, tahun ini ceritanya berbeza.

Malam ini, bermulalah misi kami. Mencari bekalan keperluan yang sedikit luar biasa untuk keluarga.

Semoga segalanya dipermudahkan Allah.

Tiada ulasan: