Ahad, 22 Disember 2013

Operasi Hujung Minggu

"Dua malam Tok Ki dan isteri tidur di jejantas tu," cerita Tok Ki sambil menunjuk ke arah jejantas yang dimaksudkan. Jejantas itu tidak jauh letaknya dari rumah Tok Ki.

"Setiap hari makcik pinjam periuk nasi jiran. Masa banjir tempoh hari, makcik redah saja. Sedang meredah air banjir tu, ada orang datang bantu makcik," begitu cerita seorang lagi mangsa banjir, berusia 74 tahun.

"Lima malam makcik duduk di pusat pemindahan. Air naik tinggi. Tahun lepas naik juga. Tapi tahun ni lagi tinggi," ujar seorang mangsa banjir di Kg. Bukit Mentok.

"Sekarang ini tempat kerja saya masih lagi belum beroperasi. Lama lagilah saya bercuti," luah seorang ketua rumah yang sudi berkongsi kisah hidupnya.

Itulah antara kisah yang kami dengar. Apa yang pasti, rata-rata mereka reda dengan ketentuan yang berlaku. Kami bersyukur kerana kesemua insan yang kami kunjungi, menerima kehadiran kami dengan ramah. Senyuman tak lekang dari wajah mereka.

Selama dua hari semasa cuti hujung minggu baru-baru ini, kami sekeluarga mengunjungi mangsa banjir secara rawak. Apa yang dapat kami saksikan ialah begitu banyak harta benda seperti perabot, buku-buku dan pelbagai lagi barangan lain dilonggok di hadapan rumah. Barang-barang tersebut telah rosak musnah selepas rumah masing-masing ditenggelami air bah. 

Di beberapa kawasan terlibat, kelihatan kerja-kerja pembersihan sedang giat dilaksanakan. Namun demikian, masih banyak lagi kerja pembersihan yang mesti dilakukan baik di Kuantan mahupun di Kemaman. Termasuk juga semua kawasan lain yang terlibat. Usaha ini perlu dilakukan dengan segera bagi mencegah ancaman wabak penyakit.

Reda dan sabar adalah antara kunci utama untuk meraih ketenangan. Semoga mereka terus tabah semasa berhadapan dengan kesukaran yang melanda pada ketika ini. Berat mata memandang, berat lagilah bahu yang memikulnya.

Tiada ulasan: