Rabu, 4 Disember 2013

Tidak Menghampakan Sama Sekali


Aku Bercerita garapan Ramlee Awang Murshid sudah berbulan-bulan berada dalam simpanan. Hampir terlupa sudah memilikinya sehingga Magis yang baru dibeli dibaca terlebih dahulu. Seperti Magis, Aku Bercerita sama sekali tidak menghampakan. Sebenarnya, hampir semua novel beliau yang pernah dibaca menjanjikan kepuasan.

Aku Bercerita masih belum habis dibaca sampai ke noktah terakhir pada penghujung halamannya. Persoalan yang penuh teka-teki melorongkan keinginan untuk meneruskan pembacaan. Jangkaan demi jangkaan yang tidak terpesong sepanjang pembacaan menambah keseronokan sepanjang menekuni garapan yang nyata berbeza gaya penceritaannya dalam Aku Bercerita ini.

Satu hal yang patut dikongsi, sudut pandang orang pertama bukanlah gaya penceritaan yang menjadi kegemaran. Kerana itulah pembacaan ditangguh-tangguh. Novel masih berbalut kemas setelah berbulan-bulan dalam simpanan. Tidak ubah umpama baru sahaja meninggalkan rak di kedai buku Popular!

Ternyata, Aku Bercerita, salah satu lagi karya hebat Ramlee Awang Murshid yang mesti dimiliki dan dibaca oleh penggemar tegar karya-karya beliau. Yang baru ingin menelusuri amatlah dialu-alukan. 

Selamat membaca!

Tiada ulasan: