Isnin, 8 Jun 2015

Gaya

Terkesan dengan guru sendiri.  Bercerita punyalah pandai.  Sampai terjentik perasaan cemburu dibuatnya.  Bukanlah perasaan cemburu yang tidak elok.  Boleh dikira sebagai perasaan cemburu yang positif kerana terinspirasi mahu mempelbagaikan gaya penulisan.

Apakah sebenarnya hal lain yang menginspirasi berkaitan guru yang baik budi, penyayang dan berfikiran jauh ini? Satu yang dapat dikenal pasti, semangat.  Semangatnya yang saya pasti sentiasa berkobar-kobar dalam mengajak orang lain untuk berfikir.  Bukan sedikit tetapi banyak.  Setiap kejadian yang berlaku di sekitar kita memberi ruang untuk kita berfikir dengan lebih jauh lagi.    

Pernah terbit pengakuan ini, saya ingin bercerita dengan bahasa biasa sepertimana gaya cikgu bercerita.  Saya tidak pandai bercerita.  Saya mahu belajar.

Jawab beliau, bercerita seperti sedang bercerita dengan seseorang, seperti kita sedang bercerita sekarang.  Pada ketika itu kami berbual rancak menerusi aplikasi whatsapp.  

Teringin sekali mahu menggunakan teknik bercerita yang tidak berlapis-lapis dalam blog atau dalam facebook, yang berbeza dengan genre kreatif yang amat saya minati.

Dan sekarang, saya sedang mencuba.  Bercerita mengikut gaya cikgu.  Sedikit. 

hehehe

Tiada ulasan: