Selasa, 5 Jun 2012

Kerabu Parsley

Apabila teringin memasak spaghetti untuk hidangan sekeluarga, saya suka mengintai-ngintai daun parsley sama ada di pasar sayur ataupun pasar raya. Biasanya hampa. Namun demikian, tanpa daun parsley, menu spaghetti mesti jadi. Anak-anak gemar sekali menikmatinya.

Baru-baru ini, saya berasa gembira apabila mendapati ada parsley dijual di pasar raya dalam kuantiti yang banyak dengan harga yang saya anggap murah. Selamatlah sebungkus parsley di dalam troli saya.

Selepas beberapa hari berada di dalam peti sejuk, tibalah giliran parsley itu untuk saya kerjakan. Mahu dibuat apa parsley sebanyak itu. Spaghetti langsung tidak termasuk dalam senarai saya. Baru juga saya membawa anak-anak makan di luar. Antara menu sajian makan tengh hari kami waktu itu ialah spaghetti.

Kerabu. Kerabu parsley.

Di dalam bekas yang sesuai, saya masukkan perahan limau kasturi, bawang besar merah (bombay), madu, serbuk lada hitam, sos ikan, dan juga garam. Semua bahan ini digaul sebati. Kemudian, saya tambah minyak zaitun. Sesudah puas hati dengan rasanya, saya masukkan parsley yang sudah dipotong halus. Gaul rata. Lalu, disimpan di dalam peti sejuk.

Sangat mudah!

Tiada ulasan: