Khamis, 20 Oktober 2011

Semua Orang Ada Facebook

Teringat iklan di radio kelmarin yang berbunyi, semua orang ada Facebook.  Benarkah?

Anak perempuan saya pernah memberitahu bahawa ada kawan sekolahnya yang ingin membukakan akaun Facebook untuknya.  Saya bertanya, baguskah begitu? Anak perempuan saya jawab, tidak.

Pernah juga anak perempuan saya bercerita bahawa ramai kawan sekelasnya yang ada akaun Facebook. Saya tanya, mahu jugakah? Jawab anak saya, tidak.

Walaupun tidak ada akaun Facebook, sekali-sekala apabila ada tugasan yang memerlukan mereka melayari internet, saya akan mengizinkan mereka mencari maklumat yang diperlukan.  Terus mencari tanpa perlu singgah ke 'tempat-tempat' lain yang tidak berkenaan. Setakat ini, mereka akur ... alhamdulillah.  

Saya fikir, mereka belum cukup bersedia untuk melayari dunia tanpa sempadan ini.  Ada waktunya, terkilan juga rasa di hati.  Kisah-kisah dalam internet ataupun Facebook yang begitu terkenal ini dikongsi secara terbuka.  Tetapi, yang bagusnya ... kisah-kisah yang mereka dengar, akan mereka kongsi dengan saya.  Bergilir-gilirlah mereka bercerita.  Penuh semangat.  Saya fikir, jikalaulah anak-anak ada akaun Facebook sendiri ... kemungkinan besar, mereka tidak akan bercerita serancak ini lagi.  Mereka akan ada dunia di hujung jemari. Dunia yang hidup dan meriah pada pandangan mata, di telinga pula sunyi sepi.

Semoga penangguhan penglibatan anak-anak dalam dunia internet ini adalah pilihan yang terbaik.  Mereka masih terlalu muda.  

~ Mama sayang anak-anak mama ~



Tiada ulasan: