Sabtu, 14 Mei 2011

Sangka

Apakah kausangka
pabila aku mengaku sebagai saudaramu
yang kupandang hanyalah tebal kempisnya kocekmu.

Apakah kausangka
pabila aku mengaku sebagai sahabatmu
yang kupandang hanyalah besar kecilnya namamu.

Apakah sejelek itu
wajah hatiku di hatimu.

Saudaraku
yang sedang mengalir di tubuh kita ini
adalah darah yang tak jauh beza
adalah darah merah warna sejarah lampau
yang wujud sebelum dirimu diriku.

Sahabatku
yang terakam dalam ingatan kita
adalah kenangan yang serupa
adalah kenangan tentangmu tentangku.

Saudaraku
baru kutahu kita adalah saudara dan
engkau mungkin takkan pernah tahu
jikalau tidak kukhabarkan padamu.

Sahabatku
baru kuingat
pernah dulu kita menjadi sahabat dan
engkau mungkin takkan pernah ingat
jikalau tidak kuingatkan dirimu.

Kuingin sekadar kautahu
kuingin sekadar kauingat
kautahu kauingat memadailah bagiku.

Entah-entah sebelum kau mengakui
bahawa aku ini saudaramu
bahawa aku ini sahabatmu
aku telah pun berlalu pergi
jauh jauh jauh dan jauh seperti selalu.

Sesungguhnya
hanya Engkaulah Yang Maha Mengetahui
betapa aku tak pernah memandang
tebal kempisnya kocek saudaraku
betapa aku tak pernah memandang
besar kecilnya nama sahabatku.

Ting! Ting! Ting!
Berdenting bunyi jam di dinding.

Syukurlah ...
aku hanya bermimpi cuma dan
segala sangkaan yang berlegar liar itu
bukanlah sangkaanmu melainkan
sangkaanku belaka ....


Tiada ulasan: