Khamis, 22 Januari 2009

'Drama Radio Sabah'

Article:
Unit Sabah FM, Radio Television Malaysia Sabah region call sabahan who interested in Radio Drama to attend the audition on 29 and 30 November 2008. There are three categories: 1. Children 2. Teenage 3. Adult Time: 9 am until 4pm Location: Foyer Studio C, RTM Kota Kinabalu. Any inquires contact Pengelola Drama,Unit Sabah FM.

Dipetik dari : http://starznews.blogspot.com/2008/11/sabah-fm-called-sabahan-for-radio-drama.html

'Artikel' di atas tiba-tiba saja menarik perhatian penulis ketika mencari-cari melalui 'google'. Lantas, menghimbau kenangan ketika menghadiri ujibakat sebagai pelakon drama radio yang pada ketika itu dikendalikan oleh Saudara Hj. Awang Shari. Alhamdulillah...berjaya walaupun kini sudah bernoktah. Mungkinkah noktah itu sementara cuma....

Nampaknya, tahun 2009 ini bakal membuka peluang yang tidak disangka-sangka oleh para penulis yang tentunya agak kecewa ketika siaran drama radio ditamatkan. Entah bila ditamatkan, penulis juga tidak tahu kerana ketika itu penulis menetap di Terengganu. Semoga peluang ini digunakan dengan sebaik-baiknya agar tidak tertutup lagi. Tidak boleh dinafikan bahawa drama radio bukan sahaja mampu memberi hiburan malah turut menjadi medium untuk menyedarkan masyarakat.

Keputusan menamatkan siaran drama radio dikatakan kerana kurang sambutan atau tidak mampu menarik pendengar. Ini bermakna tanggungjawab yang perlu dipikul untuk mengekalkan kewujudan semula slot ini perlu dipikul oleh lebih ramai orang. Selain pihak Radio Sabah yang sentiasa menghebah tentang jadual siarannya, penulis dan pelakon sendiri wajar mengambil peranan untuk menarik lebih ramai pendengar. Semoga selepas ini, siaran drama radio akan mampu menarik lebih ramai golongan masyarakat untuk menjadi pendengar setia dan kesinambungannya tidak akan terhenti lagi kali ini.

Tiada ulasan: