Jumaat, 16 Mei 2014

Kapsul Nurani Pencetus Inspirasi



Kapsul Nurani. Buku ini setebal 209 halaman. Sudah lebih sepuluh hari dan pembacaan masih juga belum selesai. Usah salah faham. Kapsul Nurani ini adalah sebuah buku yang cukup istimewa. Kewujudannya hasil permuafakatan seramai 50 orang penulis bersama-sama sidang admin yang berpengalaman dalam bidang penerbitan. 

Hampir setiap kali selepas membaca setiap karya yang berbeza hasil nukilan penulis yang semestinya berbeza; pelbagai rasa singgah di jiwa. Terbaru, baru saja usai membaca kisah Mengemis Pahala oleh Tongkat Jibril. Setiap karya ada keistimewaan yang tersendiri.

Saya berpendapat, lebih ramai orang patut memiliki Kapsul Nurani. 

Dari pengalaman saya menelusuri bait demi bait kisah-kisah dalam Kapsul Nurani, saya kembali mampu mengisi buku nota yang di kulit hadapannya terpampang kata-kata 'Don't stop when you're tired. Stop when you're done' yang terselit sebatang pen biru di celah gegelang hitam yang mengikat helai demi helai kertas putih di dalamnya. 

Menulis sekali duduk. Itulah yang saya lakukan. Kapsul Nurani mencetus inspirasi untuk saya menulis. Walaupun kecil, biarpun sedikit, paling penting bagi saya ayat demi ayat yang saya coretkan punya kisah yang selayaknya ditulis supaya boleh menjadi kenangan pada masa akan datang. 

Kapsul Nurani, Pencetus Inspirasi

Tiada ulasan: