Isnin, 19 Mei 2014

Buli

Buli.  Ini realiti.  Mangsa yang pendiam dan memilih untuk menutup mulut tanpa mengadu sama ada kepada ibu bapa ataupun penjaganya akan terus-terusan berada dalam keadaan tertekan.  Disisih rakan amat menyakitkan. Sekolah adalah tempat untuk menuntut ilmu. Perlu bersemangat untuk menerima ilmu baru setiap kali kaki jejak di sekolah.
Cukuplah kerisauan berhadapan dengan matapelajaran yang kurang diminati kerana kurang ataupun lambat menguasai.  Cukuplah kehampaan terpaksa berhadapan dengan guru yang kurang memahami, jika ada. Cukuplah menerima jelingan rakan yang susut populariti akibat kehadiran murid baru di dalam kelas yang asalnya dia sangat popular. Cukuplah kesedihan kerana terpaksa berpisah dengan rakan-rakan di sekolah lama yang berat hati untuk ditinggalkan.

Suara hati ini, usahlah diasak dengan tanya siapa, di mana, apa, bagaimana, bila dan sebagainya. Ini bukanlah bertujuan menuding jari mahu mencari salah. Kuat rasa di hati agar situasi tidak menyenangkan tersebut dapat ditangani sebaik-baiknya.

Menjadi mangsa buli bukanlah pengalaman indah nan mengasyikkan. Rakan sekelas -- yang sepatutnya bersikap baik -- bergender lelaki menyerang murid baru bergender perempuan. Kepala ditumbuk, tudung ditarik. Apakah maknanya?

Mendengar sahaja berita ini membikin hati sakit dan pedih bukan kepalang.

Sedang berusaha menanti dengan tenang. Semoga khabar yang diterima pada hari esok memberi keadilan kepada mangsa seterusnya berdaya memberi pengajaran kepada sekumpulan murid bergender lelaki yang bertindak sebagai pembuli.


Tiada ulasan: