Khamis, 20 Februari 2014

Selera

Gambar makanan. Selalu muncul di dinding Facebook saya -- termasuk gambar-gambar makanan yang saya ambil juga -- sekarang sudah berkurang. Secara peribadi, saya tidak ada masalah dengan gambar-gambar makanan yang dimuat naik oleh kawan-kawan. 

Bagi saya, perkongsian itu memberi idea untuk mencuba masakan baru ataupun mencari hidangan tersebut di restoran (ataupun warung) berkenaan.

Apabila selera tiada, gambar-gambar itu sedikit-sebanyak membantu 'memanggil' selera. Tidak semestinya keinginan mahu makan makanan yang sama. Keinginan terbit untuk mencicipi menu lain yang akrab dengan selera sendiri.

Apalah salahnya berkongsi. Bukankah sering kita berazam mahu berfikiran positif? Mengapa tidak kita ambil yang baik-baik sahaja dari perkongsian itu? Jikalau tidak suka dengan apa yang kita lihat, pilih saja butang sembunyi. Selesai.

Pernahkah kita terfikir, tujuan perkongsian itu; keinginan berkongsi resepi, mengimbau kenangan bersama keluarga dan teman-teman, dan sebagainya. Sebelum ini, saya sekadar menjadi pemerhati pada pendapat yang pelbagai tentang perkongsian gambar makanan ini.

Alangkah moleknya kita boleh menerima gambar-gambar makanan yang dimuat naik ke media sosial itu sebagaimana kita menerima kewujudan gambar-gambar makanan dalam majalah ataupun program masakan di televisyen.

Sejujurnya, saya suka bertukar-tukar resepi. Bertukar-tukar idea. Paling kerap yang saya buat, lihat dan diam sahaja.

Selagi tidak kelihatan riak ataupun jelas dengan sengaja menimbulkan kedengkian seterusnya rasa kurang selesa pada orang lain, saya ternanti-nanti rakan-rakan saya berkongsi gambar-gambar hidangan yang mereka nikmati ataupun pelbagai resepi yang mereka sukai.

Sekiranya gambar-gambar itu boleh dinikmati aromanya, tentu saya berfikir banyak kali untuk menanti perkongsian menu seterusnya. 

Bilis tempoyak yang enak dan tahan lama 
jikalau disimpan di dalam peti sejuk.

Tiada ulasan: