Khamis, 22 Ogos 2013

Bantal Bulu Itik

Dalam kantuk yang luar biasa, dalam lelap yang belum lena, telinga Piah masih dapat menangkap suara keluhan di sisinya. Bantal busuk. Bantal busuk.

Dengan langkah berat, dia mencapai gagang telefon lalu menekan punat bernombor kosong. 

Suara di hujung talian menjawab mesra, "Selamat petang. Boleh saya bantu?"

"Selamat petang. Encik, boleh tolong saya tak? Saya tak boleh tidur. Bantal ni busuk sangat," Piah terus menyatakan rasa sebalnya dengan suara yang hampir-hampir tidak keluar akibat sakit tekak. Sudah dua, tiga hari dia berkeadaan sedemikian. Dia percaya bulat-bulat dengan suara keluhan yang menyatakan kebusukan bantal hingga mematikan selera untuk lelap lena.

"Maaf puan. Bantal kami dibuat dari bulu itik. Sebab itulah baunya begitu. Puan nak saya tukarkan bantal puan?" Mendengar jawapan tentang bantal bulu itik itu membuatkan Piah tersentak. Terbuntang matanya menahan keterkejutan yang muncul mendadak.

"Ya, ya. Tolong hantarkan dua bantal baru untuk saya," balasnya cepat.

Piah duduk bersila di atas katil. Menunggu bantal busuknya diganti dengan yang baru.






Tiada ulasan: