Sabtu, 17 Mac 2012

Nilai Kasih

Suatu pagi di sebuah bank, seorang wanita dengan anaknya yang masih kecil sedang menanti dengan sabar untuk mengaktifkan akaun simpanannya. Akaun simpanan wanita itu tidak aktif disebabkan tidak ada sebarang transaksi selama lebih setahun. Semasa urusan di kaunter hampir selesai, seorang kakitangan bank menghampirinya sambil bermain-main dengan anak kecil wanita itu. Sehinggalah berlaku perbualan ini ....

Pekerja bank : Anak pertama puan?
Wanita : Tidak ...
Pekerja bank : Kami ada pakej baru yang sangat sesuai untuk anak puan. Biar saya terangkan ... bla bla bla ... Jumlah simpanan berbeza-beza. Boleh menunjukkan nilai kasih sayang kita ....
Wanita : (menyampuk sambil tersenyum) Agak sensitif saya kira. Pada saya, jumlah simpanan yang dipilih adalah berdasarkan kemampuan. Banyak atau sedikit bukanlah ukuran kasih sayang ....
Pekerja bank : Bukan begitu maksud saya. Tidak mengapa kalau hanya memilih untuk menyimpan jumlah yang paling sedikit setiap bulan.
Wanita : Ya. Mengikut kemampuan.
Pekerja bank : Maafkan saya tentang nilai kasih sayang yang saya sebutkan tadi. Saya silap. Sekiranya puan berminat, puan boleh cari saya. Ini kad saya.
Wanita : Terima kasih. Saya perlu berbincang dengan suami terlebih dahulu.

Wanita itu berlalu mendapatkan tiga orang lagi anaknya yang sedang menunggu di satu sudut sambil membaca buku komik yang mereka bawa dari rumah.

Tiada ulasan: