Ahad, 16 Ogos 2009

Hanya Kerana Dia Setuju

Waktu itu saya melalui kampung halaman salah seorang Cikgu yang pernah rapat dengan saya. Sebetulnya, beliau salah seorang kenalan yang sering saya hubungi ketika saya berada di Kota Kinabalu. Beliau masih bertugas sebagai guru. Saya faham kesibukannya. Kami memang ingin bertemu tetapi tidak menetapkan sebarang tarikh mahupun tempat berlangsungnya pertemuan. Namun, keinginan itu tetap ada.

Menariknya, kami mempunyai bilangan anak yang sama dan susunan jantina yang sama juga. Selain itu, salah seorang anak kami mempunyai nama yang hampir sama. Anak sulung Cikgu, dan anak saya yang kedua. Cuma nama anak Cikgu itu, ada Nor di hadapan namanya.

Sama seperti tahun yang sudah, tahun ini nampak seperti harapan tinggal harapan kerana saya beranggapan mungkin tahun depanlah nampaknya baru peluang itu muncul. Peluang untuk bertemu tahun ini nampak samar juga.

Ketika melalui simpang masuk ke kawasan rumah Cikgu, adik saya memberhentikan keretanya di bahu jalan sementara saya menghubungi Cikgu. Lantas, saya tanya beliau berada di mana ketika itu. Katanya, baru sahaja sampai ke rumah ibunya di kampung. Saya mengambil kesempatan bertanya sama ada Cikgu mahu bertemu saya ataupun tidak.

Hanya kerana Cikgu setuju, saya dengan perasaan gembira, mula mencari cari rumah Cikgu. Sebenarnya, saya sudah ingat ingat lupa lokasi rumah tersebut kerana sudah agak lama sejak kali terakhir saya berkunjung ke sana, lebih sepuluh tahun yang lalu.

Sambil itu, saya teringat cerita kawan-kawan yang pernah terserempak dengan Cikgu. Menurut mereka, Cikgu sudah berubah. Berubah dari segi apa, tidak pula saya tanya. Saya tidak suka bertanya hal-hal semacam itu. Mendengar sahaja sudah cukup bagi saya. Lebih baik begitu.

Sesudah sempat tersasar, rumah yang dicari ketemu juga. Cikgu menyambut kedatangan saya dengan ramah sekali. Pada saya, tidak ada apa yang berubah. Cikgu yang saya sayang itu, masih cantik seperti dulu dan masih tetap ramah seperti dulu juga. Rindu dan ingatan yang tersimpan sejak beberapa tahun itu, terubat dengan pertemuan yang tidak sampai pun sepuluh minit.

Selain Cikgu, saya turut berpeluang bertemu dengan ibu dan juga anak-anak Cikgu. Comel-comel semuanya. Sempat juga saya mendukung si comel Cikgu yang paling kecil, yang baru dua bulan umurnya.

Hanya kerana Cikgu setujulah, saya singgah ke situ. Kalaulah Cikgu berkata tidak, pasti pertemuan kami akan tertangguh lagi. Terima kasih, Cikgu. Terima kasih kerana sudi bertemu dengan saya. Mudah-mudahan jika dipanjangkan umur, kita berpeluang bertemu lagi. Insya-Allah.

Tiada ulasan: