Sabtu, 27 Disember 2014

Mencari Dewan Masyarakat

1 Utama (New Wing) ke Kedai Buku DBP,  26 Disember 2014 - Sudah hampir pukul empat petang. Hajat di hati hendak ke Kedai Buku Dewan Bahasa dan Pustaka, mencari majalah Dewan Masyarakat terbitan bulan November 2014. Di dalamnya, termuat artikel hasil tulisan guru kesayangan saya yang berjudul Wanita Lawan Lelaki.


Sebaik selesai mengisi perut yang hebat bergendang, kami enam beranak bergegas menuju ke tempat letak kereta yang terletak di tingkat empat.  Waktu itu, sudah pukul lima petang. Saya mula menggunakan 'Waze' sebagai penunjuk arah.  

Sebelum makan, saya sudah menghubungi Kedai Buku DBP.  Menurut petugas di situ, kedai akan tutup pada pukul lima setengah petang.

Menurut applikasi Waze di telefon tangan, kami akan tiba ke destinasi pilihan dalam tempoh dua puluh minit sahaja. Tetapi, jalan agak sesak. Kami dijangka akan tiba lewat, iaitu kira-kira enam minit selepas Kedai Buku DBP tutup.

Walau bagaimanapun, kami teruskan juga.  Alhamdulillah, kami selamat tiba. Sungguhpun lampu kedai sudah mula dimatikan, saya tetap bertanya petugas di Kedai Buku DBP itu kalau-kalau saya masih boleh membeli majalah Dewan Masyarakat, November. 

Mujurlah, menurut petugas tersebut, saya boleh membeli majalah Dewan Masyarakat yang saya ingini.  Alangkah gembiranya saya!

Kunjungan pertama kali ke Kedai Buku Dewan Bahasa dan Pustaka, memberi kenangan manis buat saya.  

Terima kasih kerana tidak menghampakan saya. 





Tiada ulasan: