Selasa, 15 Januari 2013

Bunga Kuning

Pada suatu petang yang tenang sambil melayan anak kecil yang duduk di tempat duduknya di belakang, perhatian saya teralih kepada seorang gadis kecil yang leka memetik bunga-bungaan berwarna kuning di kawasan sekolah.

Tidak tergambar sedikit pun perasaan bersalah di wajah mulusnya. Tangan kirinya sudah penuh dengan kuntuman bunga kuning yang segar. Tidak semena-mena pandangan kami bertaut. Barangkali anak kecil itu berasa hairan melihat saya yang tidak dikenalinya tidak lepas memandang ke arahnya.

Gadis kecil itu berhenti memetik bunga lalu perlahan-lahan dia menuju ke pondok istirahat yang berhampiran. Di sana dia mula menyusun kuntuman bunga mengelilingi pondok istirahat itu. Selang beberapa minit kemudian, dia kembali memetik bunga. Barangkali dia memerlukan lebih banyak bunga lagi untuk menghiasi pondok istirahat tadi. Jelas, masih ada ruang kosong yang patut diisi bunga.

"Jangan! Jangan!" Sayup-sayup kedengaran suara budak lelaki berkaca mata melarang sambil meluru ke arah gadis kecil yang tersenyum gembira melihat abangnya yang baru sahaja keluar dari kelas.

Gadis kecil itu kembali memetik bunga. Abangnya berusaha melarang adiknya daripada memetik bunga-bungaan kuning yang sedang berkembang mekar di halaman sekolah. Kemudian, gadis kecil dan abangnya berlari-larian masuk ke dalam kereta.

Tidak lama selepas itu, si abang keluar dari kereta lalu mengutip satu demi satu kuntuman bunga kuning di sekeliling pondok istirahat tadi.

Boleh jadi, orang tua gadis kecil itu terlepas pandang perlakuan anaknya. Manakala si abang tampil bertanggungjawab terhadap sekolah dan juga adiknya.





Tiada ulasan: