Isnin, 17 Disember 2012

Asap Rokok Sangat Busuk

Malam tadi, semasa menunggu hidangan yang dipesan tiba, saya lebih selesa melayan kemahuan anak kecil saya yang mahu menjelajah ke seluruh kawasan kedai makan yang bersebelahan dengan gelanggang futsal. Apabila terasa penat, kami kembali ke meja. Berkali-kali saya menutup hidung. Sekali-sekala saya terbatuk-batuk kecil. Pelanggan di sebelah meja kami perasan akan ketidakselesaan saya itu. Perlakuan tidak beradab orang yang mencemar udara itu menjadi tumpuan saya dan suami. Saya lihat, pelanggan pencemar udara itu sudah selesai menikmati hidangan makan malamnya. Asap masih lagi menerawang di udara. Dia dan rakannya semakin rancak berbual. Perlahan-lahan saya memandang ke arah meja pelanggan pencemar udara. Dia sedang mengetuk-ngetuk kotak rokoknya. Anak kecil saya yang baru mula demam, mula merengek-rengek. Sejak dari dulu, sikap perokok yang terlalu mementingkan diri amatlah mengganggu saya. Tidak kira yang masih muda belia, pertengahan umur mahupun golongan yang lebih berusia. Sebentar tadi, suami saya membuat isyarat 'tak nak' merokok. Suami kesayangan saya mencadangkan supaya kami memberi isyarat itu kepada orang tadi sebagaimana yang ditayangkan dalam iklan televisyen. Saya terhibur mendengar saranan suami. Anak-anak sudah selesai menghabiskan makan malam mereka. Tidak lama selepas itu, makanan yang kami pesan pun tiba. Semasa mencapai tisu untuk mengelap sudu yang masih ada kesan tompokan air, secara tidak segaja saya terpandang pelanggan di sebelah meja kami. Dua kali lima! Selera makan saya terbantut. Asap rokok yang sangat busuk kembali mengitari ruang udara pernafasan kami sekeluarga!

Tiada ulasan: