Jumaat, 31 Julai 2009

Kuala Penyu : Feri


Salam.

Sekian lama menyepi. Lelah menjauh dan saya masih terus sepi. Kini, sebelum Julai berakhir...inilah masukan ringkas daripada saya. Terlebih dahulu, terima kasih untuk teman-teman yang tidak jemu mendorong saya agar terus menulis. Terima kasih.

Gambar di atas, saya ambil ketika sedang menunggu 'feri' untuk membawa saya ke seberang. Kalaulah tidak berkenderaan, saya lebih suka menumpang perahu penambang. Lebih cepat begitu. Pernah juga saya menumpang perahu itu. Saya dapati, tidak ada sebarang langkah keselamatan diambil. Tidak ada pelampung atau jaket keselamatan disediakan.

Saya fikir, tuan punya perahu itu tidak mampu menyediakan kemudahan tersebut. Saya berpendapat begitu. Saya tidak tahu berenang tetapi saya tetap juga menumpang perahu itu. Keadaan itu tetap sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Tidak ada yang berubah kecuali perahu penambang semakin bertambah. Saya kira begitu.

Feri berantai itu pula sudah bertahun-tahun digunakan. Saya ada mendengar tentang projek jambatan yang sudah diluluskan. Saya tertanya-tanya, bilakah projek itu akan dimulakan? Berapa lama tempoh siap? Saya ada bertanya, tetapi tidak ada jawapan untuk soalan-soalan saya itu. Mungkin juga saya bertanya pada orang yang salah. Kini, sama seperti mereka, saya juga sedang menunggu projek membina jambatan itu dimulakan. Entah bila... dan selepas itu, masih ada lagikah perahu penambang?



2 ulasan:

Ruhaini M berkata...

barangkali soalan-soalan itu dijawab melalui idea penulisan, catatan ini boleh jadi satu bahan yang menarik untuk penulisan

aranam berkata...

Ya...barangkali dan tidak mustahil... :)

Terima kasih kerana sudi singgah di M.I.