Jumaat, 20 Februari 2009

Diam

Diam. Kadang-kadang kita lebih suka memilih untuk diam. Tiada salah pun kalau memilih diam. Apa lagi kalau kita bersuara, ramai orang serta-merta memandang jelek. Bukan. Bukan kerana kita ini jelek. Tetapi kerana mata mereka yang ada di wajah, di hati, dan di minda itulah yang memandang kita jelek.

Buat seketika, kita tiada masalah dengan pandangan semacam itu. Selepas memandang jelek ke arah kita, mereka mula bersuara. Tong! Tong! Kos! O! oong! Kalau begitu, kita yang memilih diam pasti sedar secara langsung kita terpaksa mendengar. Pura-pura tidak mendengar pun boleh.

Kalau suara-suara yang terkeluar dari mulut mereka itu cuma dusta, yang kita pasti memang dusta, buat apa mahu didengar. Biarlah mereka sendiri yang bercakap.

Dan, telinga mereka pasti sedia untuk mendengar suara-suara gendang mereka sendiri. Diam. Sampai bila kita mesti berdiam.

Biasanya, orang-orang yang memilih diam seperti kita mahu diam sampai bila kalau mulut mereka masih tidak mahu berhenti berdusta. Sudah tentu ada batasnya diam kita itu.

Lantas, apa pilihan yang kita ada? Terus diam membatu...terus diam sambil berlalu menjauh dari kelompok mereka...atau kita bersuara menyuruh mereka diam? Yang mana satu patut kita pilih?

2 ulasan:

Hasyuda Abadi berkata...

Diam itu usrah.

aranam berkata...

Hasyuda Abadi
Terima kasih kerana sudi berkunjung ke sini dan meluangkan masa memberi komen.